Dari beli lebih baik buat sendiri

MENU : Kuih Gula Melaka

Bahan²nya adalah:

Tepung beras + tepung pulut (lupa ambik gambar)

air daun pandan yang telah dikisar (wangian asli dari gunakan pewarna)

gula melaka yang telah dipotong dadu

bancuhan air pandan + tepung beras + tepung pulut (tepung beras adalah untuk elakkan kuih dari terlalu liat dan lembek)

dohkan dia tapi jangan lupa pulak masukkan gula melaka yang sudah dipotong dadu tadi

masukkan yang telah di doh tadi ke dalam air panas yang dididihkan dan angkat apabila kuih timbul

Kemudian Golekkan kuih yang masih panas tadi dalam kelapa parut yang digaul dgn secebis garam dan rupanya menjadi seperti ini



Senang sangat kan? Ni lah kuih feberet kami bulan puasa.Sekali pon tak pernah beli tau! Jauh lebih sedap kalo buat sendiri. Sebabnya?? Kalo buat sendiri kita tak kan teragak² nak jimat bahan. hahaha Pastu pulak kalo beli tak terjamin kebersihan kalo kuih jenis kena uli² ni. Ntah basuh ke tidak tangan masa nak uli.

Menu berbuka semalam hanya kuih gula melaka dengan koe teow goreng sendiri malas nak tayang malu hasil masakan sendiri

Menu sahur pagi tadi

2 ekor ikan goreng

gulai udang masak malam tadi


Hati Berkata : Berbuka dengan ala kadar lebih baik dari membazir kan..


{ 24 comments.. read them below or add one }

eima eima August 12, 2010 at 8:46 AM
wahh sedap nye gula melaka ...tp aku suka yg x uli ngan kelapa ... dan gula sikit je ..kecik²...

nampak cam ade warna ijau tp kuih fiza putih lupa bubuh ke air pandan tuh ??
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 8:48 AM
@eimahaish..mana ada lupa la.. mmg la air pndan asli..kalo pewarna sah2 la hijau pekat
Aleeya Aleeya August 12, 2010 at 8:49 AM
GULA MELAKAAAAAAA SEDAPNYEEEE
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 8:51 AM
@Aleeyayihhhaaaaa buat la senang je aleeya
Damia Aleesya & Damia Ayunie Damia Aleesya & Damia Ayunie August 12, 2010 at 8:52 AM
kak ayu kecik2 dulu pun suka gentel kuih buah melaka ni...org kelantan panggil onde2...hehe..

tapi sekarang tgk masa gak...kalau sempat buat sendiri jer...sokong ler sesangat...berwasatiah masa berbuka ...baru lah tak malas nak tarwaikh kan...hehe

salam ramadhan utk fiza sekeluarga
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 8:56 AM
@Damia Aleesya akak, duk kpg lg syiok kan tlg mak buat makan..gentel2 kuih..bestnye la hai.. betol2 kalo byk mkn kang tak larat pulak tarawikh
mamalieyna mamalieyna August 12, 2010 at 9:09 AM
oooh my feberate too..akak suka buat gak kalau buah melaka ni..puas hati dpt makan byk2..herm..nk buat lah cuti ni, kena p beli bhn dl!^_^

tul tu, biar ala kadar je, akak smlm jnjln gk kt PARAM, tp sudahnya beli murtabak+kuih pelita+mee jawa jer..RM10 semua skali...cukup la 2org mkn..today mybe kena masak memasak..hoho!
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 9:11 AM
@mamalieynakan..puas makn kalo bt sendiri..

ha, dh pi PARAM.. hehehe kamini susah sgt nk sampai PARAM.. malas+kalo p pon belinya mcm menu biasa je. heheh
atty's atty's August 12, 2010 at 9:40 AM
kty suka kuih gula melaka..tu ..
buat sendiri memang berbaloi.kalo beli 5 ketui rm1 ke rm2 dah skrg ..kecik lak tu
Ena Ena August 12, 2010 at 9:44 AM
fiza,
betul tu akak pun suka buat sediri gak buah melaka tu.. memg terjamin bersih & sedap.. ;D
bezanya tak selalu nak buat sbb akak sorang je yg makan.. uhuk! mencik sungguh!!

akak pun masak udang juga.. Tom yam udang.. ikan goreng ngan sambal ikan bilis..
..nOj.. ..nOj.. August 12, 2010 at 9:45 AM
memang untung kalo masak sendiri semenye. makan pun puas ati. kalo beli di param mmg membazir. dah tu tah mkn tah idak plak.

bercadang buat buah melaka tapi tidak hari ini atau esok. mayb lusa. :)
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 9:47 AM
@atty'stu lah..dhla jual mahai pastu tak sedap
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 9:48 AM
@Enaakak, byknya menu sahur.. selera lah tu..kami ni baut la apa pon mknnya sikit je...abg fiza dia lbih selera tlur grng ngan kicap je :)

la akk sorg je mkn mmg malas la nk buat kan..hehehe
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 9:49 AM
@..nOj..heheheh apa kata buat hari ni??? kang esok tringat siang hari jd terliur plk :p

tu lah kt PARAM tu byk buatkan kita mmbazir nye..
Fieza79 Fieza79 August 12, 2010 at 9:49 AM
fuhh sedap kuih gula melaka..sama la kak fieza pon suke wt senang je kan...?

menu bersahur yg simple itu lebih jimat belanja tk yah membazir di bln pose ni sbb tk mkn sgt pon just tngin je lebih...
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 9:55 AM
@Fieza79tu lah..bila siang hari ni tringin itu ini, bla dh berbuka mknnya ciput je..kekekeke kan dh bazir
.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. .:iz-AnN a.k.a cOmOt:. August 12, 2010 at 10:05 AM
akak ingat nak buat buah melaka ni semalam...tapi nk dijadikan citer tetiba lesung batu tu akak guna tumbuh sambal...malas nak tunggu bau ilang nak tumbuh keledek...tu yang kensel tu...eh lupa nak bitau...akak wat buah melaka ni guna keledek...lagiii sedap...hehehe
Nana Nana August 12, 2010 at 10:20 AM
kuih peberet masa bulan pose xreti buat hehe selalu tlg mak je buat
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 10:38 AM
@.:iz-AnN a.k.a cOmOt:.ha keledek??? biau betol.. tepung tu ke gnti keledek?
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 10:39 AM
@Nanahaishhh kek n cupcake tahu pulak buat :p
mrsboan mrsboan August 12, 2010 at 11:11 AM
wah..rajinnya Fiza ni....bagos-bagos..eeuuww..tak basuh tgn, ye tak ye gak.
akak pon ada buat juga. Kalo kami pulak bln pose suka buat popia goreng...buat dlm 20 biji.. pastu goreng sikit2 dlm sehari 6 biji...hehe..
MrS. F!zA MrS. F!zA August 12, 2010 at 11:14 AM
@mrsboanwah lg rajin buat popia.. ha! bru tringat lah! masa duk ngan mak dulu dia selalu buat.. nk cari lah barang utk buat wiken ni.. hehehe
♥siEha♥ ♥siEha♥ August 12, 2010 at 11:25 AM
waa..sedapnye..siha nak try buat jgk la fiza..hehehe